tisdag 5 maj 2009

Baka

Tråkigt väder vad ska man göra då..?? BAKA!!!
Hittade detta recept hos pia-vardagsrummet. Har bakat dem en gång tidigare då tog jag mjölkchoklad i blev jättegoda. Nu hade jag bara vit choklad hemma det såg ut att smälta helt men jag kan nog äta upp dem ändå..... De är inne på torkning just nu, klara till 3 fikat :)

Här är receptet:

Chokladskorpor

225 grader,ca 40 st.
ca. 1 dl hackad mörk choklad..jag tog lite mindre:)
(1/2 dl hackad mandel) om man vill. Jag hade ingen mandel hemma..
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
100 gr rumsvarmt smör
1 dl socker
2 ägg.

Hacka chokladen grovt.
Blanda mjöl med bakpulver i en egen skål.
Rör matfett och socker poröst,
tillsätt ett ägg i taget.
Tillsätt därefter de andra torrvarorna och
arbeta snabbt ihop till en deg.
Dela den i delar (3-4) och rulla dem till längder,
lägg på bakpappersklädd plåt.
Platta till dem något.
Grädda i mitten ca 10 min tills de fått lite färg,
tag ut plåten och skär i sneda småbitar, efter att de svalnat något.
Sänk värmen till 100 gr och sätt in dem igen på eftertorkning ca 1 tim och 15 min.....
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej
Va roligt att du lämnar en kommentar, nu blir jag glad.
Har du en blogg så kommer jag och hälsar på hos dig med.